TRASH TRACKERS

Afval vies en saai? Middelbare scholieren zoeken het uit!

Smerige routes vol snoeptroep, klagende buren en overwerkte wijkverzorgers. Iedereen heeft een mening over zwerfafval rond middelbare scholen. Maar hoe denken de leerlingen daar zelf over? Met het interactieve lesprogramma Trash Trackers maken we leerlingen bewust van de effecten van zwerfafval, gaan we de discussie aan over wie nu eigenlijk verantwoordelijk is en bespreken we mogelijke oplossingen. Daarnaast besteden we uiteraard aandacht aan het feit dat afval een grondstof is en via gescheiden inzameling gerecycled kan worden in mooie nieuwe producten!

Basisprogramma

Leerlingen duiken de bosjes in om zwerfafval op te ruimen.

Tijdens Trash Trackers gaan de leerlingen buiten onderzoek doen naar zwerfafval. Wat ligt er allemaal en hoe komt dat? Tijdens het onderzoek, ruimen de leerlingen ook de buurt op en gaan zij in gesprek met omwonenden.

Daarna hebben ze een les met interactieve werkvormen waarin de leerlingen geconfronteerd worden met vragen als: Hebben vuilnismannen nog werk als er geen zwerfafval meer is? Wat heeft mijn zwerfafval te maken met ratten in de buurt en zeeleeuwen in de Stille Oceaan? En hoe lang duurt het voordat een blikje wordt afgebroken door de natuur?

RECYCLING HEROES

Wat is recyclen? Waarom doen we dat eigenlijk? En hoe wordt het afval gescheiden per gemeente? Afval scheiden en recyclen is momenteel een hot topic, er is dan ook van alles om te doen, maar hoe zit het nou precies? Tijdens de Recycling Heroes les(sen) nemen we dit onderwerp eens goed onder de loep. We maken de leerling bewust van het belang van afval scheiden en hoe recyclen in z’n werk gaat.

Programma

Tijdens het theoretische gedeelte wordt uitleg gegeven over de verschillende afvalbakken in de gemeente en welk afval daar precies in mag. Ook wordt verteld hoe deze verschillende afvalstromen verwerkt worden en wat er allemaal gedaan kan worden met deze nieuwe grondstoffen.

Het praktijkgedeelte van deze les hangt af van het aantal beschikbare lessen en de wensen van de school en gemeente. Zo kan de hulp van de leerlingen nodig zijn bij het bedenken van afval scheidingscampagnes voor de gemeente. Ook zijn er verschillende workshops rondom recyclen die wij kunnen geven, of nemen we de leerlingen mee op een excursie.

SPECIALE PROGRAMMA’S

Wilt u een programma op maat? Dat kan! Zie hieronder voorbeelden van scholen die u voorgingen:

  • Afval leren scheiden doen ze bij het Wellantcollege Sloten al prikkend.
  • Zit er plastic in cosmeticaproducten? Berlage Lyceum zoekt het uit (zie foto).
  • Leerlingen Mediacollege Amsterdam maken films over zwerfafval.
  • Technasium leerlingen Caland Lyceum maken boot (foto) die zwerfafval opruimt op het water en doen waterafvalrace.
  • Rondleiding op de milieustraat over afvalscheiding en recyclen (zie foto).
  • Ipabo studenten leren hoe je een les ontwikkelt over zwerfafval.
  • Leerlingen van het Bergschenhoek Melanchthon helpen de gemeente met het bedenken van recycling campagnes.
Technasium leerlingen
maken boot die afval uit
het water haalt.
Rondleiding op de
milieustraat voor het
Berlage Lyceum

Gemakkelijk voor docenten:

  • Een les past in een mentoruur.
  • Trash Trackers duurt twee lesuren. Andere programma’s kunnen meer lesuren omvatten.
  • Wij werken met ervaren educatief medewerkers met VOG.
  • De lessen stemmen we af op het niveau van de leerlingen: vmbo-praktijk tot gymnasium, technasium, maar ook MBO en HBO.
  • Wij nemen het materiaal mee. De docent hoeft alleen aanwezig te zijn in de les.
  • Op verzoek betrekken we graag wijkverzorgers, buurtbewoners en ondernemers bij de lessen.

Heeft u vragen of ideeën? Neem vrijblijvend contact op met een van de projectmanagers Voortgezet Onderwijs